Türkiye
Kuruyan ağaçları sökmeden, yerinde heykele dönüştürüyor
Babası Hüseyin Şahin ile birlikte 30 yıldır heykel sanatı ile uğraşan Şahmerdan Şahin, kentte park ve caddelerde kuruyan, dayanıklı çınar ağaç köklerini yerinden sökmeden işleyerek, heykele dönüştürüyor. Şahin, kentin en işlek caddelerinde bulunan kuru ağaç köklerini şekillendirerek Ankara’ya özgü keçi, kedi ve tavşan gibi figürler haline getirdi. Şahin, yaptığı çalışmalarla kuruyan ağaçların yeniden hayat bulmasını sağladı.
ANKARANIN FÄ°GÃœRLERÄ°NÄ° YAPTIK
Åžahmerdan Åžahin, sürecin Ankara BüyükÅŸehir Belediyesi önündeki kuruyan aÄŸaçların belediye görevlileri tarafından kesilmesine denk gelmesi ile baÅŸladığını anlatarak, “Bu aÄŸaçların neden kesildiÄŸini sorguladık. KuruduÄŸunu söylediler bize. ‘Bunları kesmeyelim, bunların gövdelerinden güzel heykeller yapabiliriz’ gibi gayriihtiyari bir düşünce geçti aklımdan. Bu düşüncemi paylaÅŸtım; Mansur BaÅŸkanın da hoÅŸuna gitti. Ä°ÅŸe belediyenin önünde baÅŸladık. Ankaranın figürleri olan Ankara kedisi, Ankara keçisi, Ankara tavÅŸanı ve Ankara güvercini formlarını yaptık. O ÅŸekilde baÅŸladı bu yolculuÄŸumuz. Sonrasında da insanlar tarafından çok ciddi beÄŸeni gördü” dedi.
Yapılan ilk aÄŸaç heykellerden sonra insanların baÅŸka heykeller de görmek istediÄŸini fark ettiÄŸini söyleyen Åžahin, “Biz de bu talepleri deÄŸerlendirelim istedik. Türkiyede daha önce yapılmış bir ÅŸey de deÄŸildi. AÄŸacı kesmeden, atölyeye götürmeden, bulunduÄŸu yerde etrafını kapatarak bir atölye kurup, burada motorlu testerelerle, elektrikli aletlerle bir çalışma gerçekleÅŸtirdik. KurumuÅŸ aÄŸacı kesip atmaktansa kente bir deÄŸer olarak katıyoruz. KurumuÅŸ bir aÄŸaç görmek yerine o aÄŸacın bir figüre, bir heykele dönüşmesi insanların hoÅŸuna gidiyor. Adeta bir geri dönüşümmüş gibi bir hava yaratıyor. Böyle güzel tepkiler aldık” ifadelerini kullandı.
UZUN YILLAR YAÅžAMASINI UMUT EDÄ°YORUZ
Kuru aÄŸaç köklerinin heykele dönüşürken hangi süreçlerden geçtiÄŸini de anlatan Åžahin, “Önce aÄŸaçları seçiyoruz. Bu aÄŸaçların kuruduÄŸuna dair Orman Müdürlüğünden, Çevre Bakanlığından çeÅŸitli izinler alınıyor. Ondan sonra bizim aÄŸaçlara iÅŸlem yapmamız uygun oluyor. AÄŸaçların gövdeleri, ÅŸekilleri, yapıları, gövde geniÅŸlikleri itibarıyla hangi figürü çıkarabileceÄŸimiz zaten bakınca görebiliyorum aÄŸacın formu itibarıyla. Figürleri ortaya çıkarıp en sonunda tekrar yaÄŸmurdan, güneÅŸ ışığından, soÄŸuktan, iklim ÅŸartlarından etkilenmemesi adına üzerine türlü yaÄŸlar, vernik sürüp uzun yıllar yaÅŸamasını umut ediyoruz. Her yıl bakımlarını yapıyorum. Bu ÅŸekilde uzun yıllar yaÅŸayabiliyor. Ben ÅŸehir meydanlarına, caddelere anıt ve anıt heykeller yapıyorum. Aslında bu aÄŸaç heykelleri yapmamdaki en büyük sebeplerden birisi de sanatı, sokaÄŸa indirmek. Büyük kaideler üzerinde deÄŸil de daha göz hizamızda, her insanın ulaÅŸabileceÄŸi, görebileceÄŸi, anlayabileceÄŸi iÅŸler ortaya koymak” diye konuÅŸtu.